Magyarországon hova (és hova nem) érdemes napelemet telepíteni
2017. október 04. írta: Wagner Solar

Magyarországon hova (és hova nem) érdemes napelemet telepíteni

TA napelem rendszerek telepítése előtt egy igen alapos helyszíni felmérésre van szükség annak érdekében, hogy a lehető legoptimálisabb helyen legyen üzembe helyezve a rendszer.

Bár a mai napelem-rendszerek már igen jó hatásfokkal működnek akár kedvezőtlenebb körülmények mellett is, mégis fontos, hogy a mindenkori szükséges hozam érdekében még tervezés előtt pontosan behatároljuk a későbbi rendszer számára a lehető legkiegyensúlyozottabb működést biztosító helyet.

A napelemek által későbbiekben megtermelt kWh-ra mennyiségét számtalan, el nem hanyagolható tényező befolyásolja. A ház teteje ugyan kiváló választásnak tűnhet elsőre, mégsem biztos, hogy villamosenergia-termelés szempontjából az a legalkalmasabb a telepítendő rendszer számára, valamint nem is minden tető felel meg a szigorú statikai kritériumoknak.

Statika és terhelés

Egy átlag napelem súlya nagyjából 20 kg, egy átlag családi ház éves áramszükségletének fedezéséhez pedig jelenleg 10-nél több napelemmel kell számolnunk, vagyis egy nagyjából 3000-4500W-os elvárt teljesítményhez kb. 10-16 táblából álló rendszert kell feltelepítünk, ami nagyjából 17-28 négyzetméter területet fed le.

Ehhez a súlytöbblethez társul még a vezetékek, a tartószerkezetek, állványok és egyéb tartozékok általi plusz teher. Elsődlegesen meghatározandó tényező tehát az, hogy a meglévő tető szerkezete illetőleg a ház falazata statikailag biztonsággal elbírja-e majd a telepített rendszert.

Lapos tetők esetében a jelentős szélterheléssel kell számolni, ami miatt a napelemek biztonságos lerögzítésére, súlyozására van szükség, ez pedig többnyire olyan, a tetőre háruló lényeges súlytöbbletet jelent.

20170815_140143.jpg

Ebből következik, hogy amit még nem árt figyelembe venni az előzetes költségtervek készítésénél, az a tető jelen állapota. Ugyanis amennyiben a tető régi, vagy ha a közeljövőben láthatóan felújításra szorul, az jelentősen megnövelheti a kivitelezési költségeket.

ajanlatkeres.png

 

 

Tájolás és dőlésszög

A tökéletesen déli irányba néző és pontosan 30-35 fokos dőlésszögű tető szinte nem is létezik, legalábbis Magyarországon nem, ugyanis hazánkban a házak tetejének dőlésszöge többnyire ettől igen eltérően alakul.

A gyakorlat alapján viszont elmondható, hogy hatékonyság szempontjából megfelelő a napelemek dél-kelet és dél-nyugat közötti tájolása valamint a 20-50 fok közötti dőlésszög-tartományú elhelyezése is.

20170821_120742_1.jpg

A kelet-nyugati tájolású tető problematikája is igen gyakori, azonban ma már a SolarEdge technológiát használva, még egy efféle sátortetőn is megbízhatóan jól működő napelem rendszerhez juthatunk.

Ami viszont egyelőre kifejezetten kontraproduktív, az az északi tájolású tető, amire épp úgy, mint az árnyékolt tetők esetében, határozottan tanácsos egyéb elhelyezési megoldásokat keresni.

Az árnyékolás problematikája

Az egyes tetőfelületek nem csak részben de akár egészben is árnyékba kerülhetnek a nap folyamán, ami kisebb felület-takarás esetén is 30-40 %-kal csökkentheti a napelemek teljesítményét. Egy sávban takaró villanyoszlop, vagy egy időszakosan árnyékoló fakorona is komoly hozamcsökkenést okozhat.

A tetőn a nem azonos dőlésszögű és irányú tetőrészletek szintén árnyékolhatnak, így amennyiben ide tervezünk napelemeket telepíteni, nem árt előre számolni a hozamveszteséggel, ami abból adódik, hogy árnyékolásnál mindig az épp leggyengébben teljesítő napelem határozza meg a többi napelem (string) és így a teljes rendszer maximális teljesítményét.

Ezeknek a problémáknak a kiküszöbölésére fejlesztették ki a SolarEdge invertert, amelynek köszönhetően, a napelemenkénti optimalizálást kapunk, így csökkenthető a veszteség és maximalizálható a termelés. Így olyan helyeken is telepíthető napelemes rendszer, ahol eddig nem volt tanácsos a részben árnyékos tetőfelület miatt.

img_4398.JPG

Egyéb napelem elhelyezési megoldások

Amennyiben a háztetőn nem lehetséges a napelemek elhelyezése, akkor sem kell lemondanunk a rendszer kiépítéséről

Bár közismert tény, hogy a legcélszerűbb az épületek tetőfelületén elhelyezni a napelem rendszereket, azonban akkor sem kell lemondanunk a megújuló napenergia használatáról és a környezettudatos életmódról, ha a tetőnk felületén nincs elegendő hely, esetleg kevés a takarásmentes terület, vagy épp a dőlésszöge nem megfelelő a napelemek elhelyezésére.

A megoldás kulcsát a házon kívüli, ám a rendszer telepítésére épp úgy alkalmas, egyéb felületek rejtik. Megfelelő hatékonysággal működhet egy telepített rendszer például a terasz, garázs vagy egy statikailag megfelelő melléképület tetején is, valamint elegendő szabad kertterület esetén - úgymond mediterrán mintára-, akár egy földre helyezett tartószerkezeten is.

solarwatt_veranda_system_referenz_700px.jpg

Kérje napelemes ajánlatunkat most!

ajanlatkeres.png

 

 

A talajra helyezett rendszer bár jelentős helyet foglalhat el egy családi ház szabad területéből, ám dőlésszögét optimálissá alakíthatjuk és a napelemeknek fontos természetes léghűtés is biztosított.

dsc06620_kicsi.jpg

 

További hasznos cikkek:

A bejegyzés trackback címe:

https://napelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1012911629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabiiii 2017.10.05. 16:16:56

1. Amelyik tetőnek gondot okoz a napelem, annak gondot fog okozni a hó és a szél is, a mikulásról és rénszarvasairól nem is beszélve. Ilyen esetben inkább a tető cseréjével kell kezdeni, mert napelem nélkül még jól lehet élni, de a szélvihar után tető nélkül már aligha.
2. A napelemek csúcsteljesítménye laboratóriumi érték, a valóságban soha sem érik el! Ezért célszerű 15-20 százalékkal túlméretezni.
3. Egy panel árnyékolása még nem nagy probléma, mert a beépített bypass diódák miatt maximum még egy panelnyi teljesítmény esik ki. Az viszont mindenképp kerülendő, hogy több panelt érintő árnyékolás legyen.
4. A napelem általában a tetőn a legkevésbé zavaró (lássuk be, hogy azért annyira nem esztétikus látvány). Ha nem optimális az elhelyezés, akkor inkább méretezzük túl.
5. Ha valaki délnyugati és délkeleti tetővel is rendelkezik, akkor megteheti, hogy mindkettőre azonos mennyiségű panelt rakat fel és egy két stringes inverterre köti. Ekkor reggeltől estig viszonylag azonos lesz a termelés, kisebb lesz a csúcs. Ez az invertert is kíméli és a villanyműveknek is jobb.

Medgar 2017.10.05. 16:40:43

@gabiiii: Az 5. pontot küszöböli ki a SolarEdge megoldása, igaz ehhez minden naplemhez teljesítmény optimalizáló kell ami a napelem árának 25-30%-a.

gabiiii 2017.10.05. 17:55:46

@Medgar: Esetleg szükségmegoldásnak jó lehet, ha a tető amúgy nagyon nem alkalmas megfelelő számú és azonos elhelyezésű napelemhez.
1. Egyetlen elektronika (inverter) helyett lesz pl. 21 (20 optimalizáló + 1 inverter). Egy napelemes rendszerben a legstabilabb eszköz a napelem, minden más sokkal hajlamosabb a meghibásodásra.
2. Duplázódik a csatlakozók száma, ezzel a kontakthibák esélye.
3. Örökre egy gyártóhoz kötjük magunkat. Az invertert előbb-utóbb (inkább utóbb) cserélni kell és nem is biztos, hogy létezni fog az a gyártó, akitől az előzőt vettük. Ekkor lehet kidobálni a drága teljesítmény optimalizálókat. Vagy ha egy teljesítmény optimalizáló megy tönkre és nem kapunk ugyan olyat (pl. tíz év múlva), akkor minden elektronikát kukázhatunk.
4. Fajlagosan többet hoz a konyhára, ha a teljesítmény optimalizálók árából inkább több napelemet veszünk és igyekszünk optimálisabban elhelyezni.

Tapasztalatom szerint az egyszerű dolgok szoktak jól működni. Inkább kissé méretezzük túl a rendszereket, de törekedjünk az egyszerűségre.

igazi hős 2017.10.06. 08:56:45

@gabiiii: Ad 5: Egyrészt, amíg ilyen alacsony a napelemes termelés aránya, addig nem igazán számít a termelés napon belüli eloszlása, másrészt a szolgáltatónak az lenne a legjobb, ha csak kora délután termelnék, amikor a legtöbb áram kell, de olyankor sokat. Mivel a dk és a dny tájolás ugyanolyan rossz (értsd: ugyanannyira távol van az optimálistól), ezért célszerű a legegyszerűbb invertert venni és csak dny-i tetőre rakni napelemet (ha oda eleget fel lehet rakni).

Up! 2017.10.06. 09:08:08

@gabiiii: Akárhogy is számolom: cserép + hó + napelem > cserép + hó

rnz 2017.10.06. 09:17:59

Én is szívesen belevágnék a napelemesdibe, a tetőnk elég nagy és kiváló állapotban van, ellenben a tetőablakok, a teraszok és a kémény miatt nincs egybefüggő 2 négyzetméter a déli oldalon. Lehetne felpakolni néhány elemet ide-oda, de nem akarok egy igénytelen karácsonyfát csinálni a tetőből, ahova véletlenszerűen vannak felpakolva a táblák.
Ha automatikával vezérelt, folyamatosan optimális irányba forduló napkollektort használunk, akkor az vajon mennyivel hatékonyabb? Tehát mondjuk 10 m² fix napelemet hány m² "ráforduló" napelem vált ki?

Zsoltbacsi 2017.10.06. 09:19:23

@igazi hős:

"ha csak kora délután termelnék, amikor a legtöbb áram kell,"

Bocs, de ez nem igaz! De ha nem hiszel nekem, nézd meg a mavir oldalán a rendszerterhelési diagramokat.

Kb úgy néz ki, hogy napközben kb konstans a fogyasztás, és este ugrik meg (kb 18:00 és 21:00 között). Magyarul pont akkor kell a legtöbb áram, amikor már vagy nem süt a nap, vagy a hatékonyság kicsi.

Netuddki. 2017.10.06. 11:40:33

Amiről sokan hallgatnak, például ebben az eonos reklámban is:
index.hu/bcs/2017/10/06/megeri_a_napelem-eon/

Persze, fizet neked a szolgáltató ha túltermelésed van, de ehhez magánszemélyként is adószámot kell kiváltani, számlát kiállítani.
10-20ezer forint túltermelésért miért váltsak ki adószámot? Többe kerül nekem az egész hacacáré mint amennyit fizet a "szolgáltató".

Aztán, ha nem állítasz ki számlát a szolgáltatónak, akkor a túltermelést nem göngyölítik ám, hanem egyszerűen lenyelik. Mi ez ha nem lopás? Bezzeg nyáron a termelt áramot már régen kiszámlázták másnak. Mocskos tolvaj eon, mocskos tolvajfidesz kormány, ami lehetővé teszi nekik!

Netuddki. 2017.10.06. 11:47:36

@Zsoltbacsi: Persze, ha az októbert nézed.

Nézd meg szépen a nyári hónapokat is!

szabfer 2017.10.06. 12:14:37

@Netuddki.: pont ezügyben érdeklődtem az utcában a szomszédtól akiknek 2 éve van rendszere... ő is mondta, csak és kitzárólag addig szabad termelni, amig kinullázzuk magunkat az ELMÜnél, pénzt kiszedni az elektromos szolgáltatótótl szinte lehetetlen de nem is éri meg. Az ő megoldása egyszerü volt: rakott fel két hűtő/fűtő légkondit, és szépen elfűti/elhűti a felesleget (éves szinten nézi az adatokat).

KissGecihuszár 2017.10.06. 12:23:57

@Netuddki.: Valóban gigaGECI a fidesz, de nem árt az idén kijött METÁR-t is alaposan szemügyre venni, vizslatni, mert abban pontosan benne vannak az átvétel törvényi előírásai. Bájdövéj; egy olyan háztartásnak, ahol 3 fázis és fázisonként 25A csatlakozási érték van, nos egy olyannál bőven van helye 10kW-nyi teljesítményű elemnek. Azzal azonban lesz még gáz, ha pl. 1-1 utcában 10-15 házikóra kerülnek elemek, melyek -főként munkanapokon, amikor ugye "rendes" ember a melóhelyén leledz- ugye termelik az áramot, melyet -helyi fogyasztás híján- az adott épületben nem használnak fel, s mely ezért az ú.n. közcélú utcai 0.4kV-os hálózaton keresztül quasi "visszafelé" indul majd el, jelentősen megterhelve azt az utcai szakaszt, mely a legközelebbi 10 vagy 20kV-os trafóig (-tól) halad. Valószínűleg a jövőben majd még jobban szét kell aprózni az 1-1 trafóhoz tartozó 0.4kV-os hálózatokat, azaz vagy több ú.n. korbácsolt szigetelt szabad vezetéket kell fellógatni azon oszlopokra, melyeken most csak 1 kábelkorbács van, vagy "problémás" helyeken el kell kezdeni nagy keresztmetszetű földkábellel ellátni azon épületeket, melyeken jelentősebb solar elem található!

Zsoltbacsi 2017.10.06. 12:33:39

@Netuddki.:
Attól még az év 3/4-ére igaz, amit írtam

Netuddki. 2017.10.06. 15:07:47

@KissGecihuszár: Már bocs, de ez legyen a szolgáltató problémája. Magyarországon meg attól nemigen kell jó darabig tartani, hogy egy utcában ennyi napelemes rendszert telepítenek.

A felvetés nem is erre irányult, hanem, hogy rohadjon meg a tolvaj fajtája a szolgáltatónak is meg a fideszes kormánynak is. Mi az, hogy lenyúlják a többlet termelést? Semmiből nem állna a szolgáltatónak kiállítani a többletről egy számlát, és utána utalni. Vagy, továbbgöngyölíteni a többletet, és majd valamikor el lesz fogyasztva. Ennyi.

Netuddki. 2017.10.06. 15:09:07

@Zsoltbacsi: Lehet, de akkor meg pont nem nagyon termel a napelemes rendszer.

Netuddki. 2017.10.06. 15:11:20

@KissGecihuszár: Ja, és nem azokról beszélek, akik az éves fogyasztásuk többszörösét telepítik, hanem azokról, akik körülbelül csak annyit amennyi az éves fogyasztás. De hát, sok kicsi sokra megy. Valamelyik eonos vezetőnek összejön belőle az éves prémiuma.

gabiiii 2017.10.06. 15:52:25

@rnz: Kb. 30-40%-al nagyobb egy kéttengelyes követőnek a teljesítménye azonos négyzetméter esetén. Viszont maga a cucc drága, nehéz elhelyezni és - mivel mechanikát tartalmaz - több hibaforrást jelent. Csinálj inkább 30-40%-al nagyobb fix rendszert. Olcsóbban jössz ki és gyorsabb lesz a megtérülés.

eßemfaßom meg áll 2017.10.06. 16:04:03

@Netuddki.: "Már bocs, de ez legyen a szolgáltató problémája" egyszerccsak majd megunja a szolgáltató, hogy pakolják a napelemesek a púpot a hátára aztán a tökére lép az államnak és szépen megszünteti ezt az advesz órás szaldós elszámolást oszt rögtön nem a szolgáltató problémája lesz.

rnz 2017.10.07. 08:05:59

@gabiiii: Köszi az infót! Sajnos egyszerűen nincs elég felület a tetőn.
imgur.com/a/FO7KK
Arra van valami térkép, hogy milyen területen melyik alternatív energiaforrásokban érdemes gondolkodni? Ha nincs, akkor ideje megcsinálni! :)

Netuddki. 2017.10.07. 09:52:15

@eßemfaßom meg áll: Ostobaság. Qrva jó üzlet a szolgáltatónak is.

Nem részletezem, aki egy kicsit is ért a témához az tudja.

eßemfaßom meg áll 2017.10.07. 10:04:01

jaja, nincs is jobb üzlet mit megvásárolni kiskeráron azt amit megvásárolhatnának nagykeráron is és saját zsebből fenttartani azt az infrastruktúrát amin mindez zajlik. Nem is értem, hogy a teszkó miért nem az ósanból vásárolja az árukészletét.

gabiiii 2017.10.07. 12:43:35

@rnz: Tényleg kár lenne elcsúfítani :( . Esetleg lehetne építeni egy kerti teraszt és azt lefedni, vagy egy napelemekkel fedett pergolát, vagy napelemes kerítés fedést... Már láttam olyan megoldást, ahol a tetőgerinc fölé építettek egy tartószerkezetet és arra szerelték, de az is csúnya és a manapság előforduló viharok miatt nagyon nem javallott.
Emlékeim szerint 12 méterig (de lehet, hogy csak 6, vagy a tetőgerinc fölött 6?) engedély nélkül lehet szélkereket állítani. Igazából tanyán kívül máshol nem javasolható, mert a szomszédokkal minimum össze fogsz veszni.

Netuddki. 2017.10.08. 18:00:54

@eßemfaßom meg áll: A teszkós vezetők a seggüket földhöz vernék örömükben, ha 50%-os árréssel tudnák továbbadni az árujukat.

2017.10.09. 07:46:23

@Netuddki.: Ez jó duma :)))) Enyém a vár, tiéd a lekvár. Úgy könnyű profitábilissá tenni egy-egy beruházást, hogy a költségek egy jókora hányadát áttoljuk másokra. A hasznot meg bezsebeljük, ahhoz senkinek semmi köze.
A beruházást támogassa az állam, az állam adjon jogi védelmet/garanciát, hogy a megtermelt feleslegemet valaki jó áron vegye meg, a hálózat tulajdonosa oldja meg, hogy piacra tudjam vinni a 'termékemet'... az hálózat tulajdonosa és a hagyományos erőművek üzemeltetői meg álljanak haptákban, hogy amikor eljönnek a hosszú szürke őszi-téli-tavaszi nappalok, adjon annyi energiát, amennyire éppen szükségem van!!!
Hogy aztán én villoghassak a neten, milyen fasza srác, egy pénzügyi zseni vagyok, hogy' megforgattam a pézem, míg a fődhözragadt parasztok atomvillanyt használnak.

2017.10.09. 07:53:12

@Netuddki.: "Nem részletezem, aki egy kicsit is ért a témához az tudja."

Pedig úgy lenne kerek.. lehet, van aki nem ért annyira a 'témához', hogy fél szavakból is értsen :) Szóval figyelünk!

" A teszkós vezetők a seggüket földhöz vernék örömükben, ha 50%-os árréssel tudnák továbbadni az árujukat."
Ezt általánosan nem jelentheted ki, mert van, amit nem 50, inkább 150%-os árréssel tolnak. Az átlagos árrésük mozoghat valahol 25-30% körül..

nemkati 2022.01.04. 14:43:32

Tiszteletem!
Van egy kérdésem, ha valaki tudja a választ, kérem, he habozzon nyivánossá tenni.
A napelemek dőlésszöge nagyon fontos a teljesítmény szempontjából. Pl egy a földre telepített napelemnél megoldható-e, hogy a napelem (a napraforgóhoz hasonlóan) valamilyen, akár a napelem termelte energiával működtetett szerkezet segítségével a nap folyamán mindig az ideális, 90°-os szögben forduljon a nap felé?
Ha elképzelhető ilyen szerkezet, akkor hozzávetőleg milyen energiafelhasználásba kerülne ennek a működtetése, és mennyivel növelné a hatásfokot?
Köszönöm.
süti beállítások módosítása