Egy kedves ügyfelünk nemrégiben üzenetet küldött nekünk. Tapasztalatát szeretnénk szélesebb körben is megosztani, így talán mások nem esnek abba a hibába, amibe Ő esett.
Napelemes rendszer - elszámolás menete
Először is megosztunk egy rövid áttekintést, hogy hogyan is működik az elszámolás az áramszolgáltatóval, miután megvalósult a napelemes rendszer.
A kivitelezést követően készre jelenti a beüzemelő cég a napelemes rendszert, majd a szolgáltató kiküldi a Csatlakozási Szerződést. A szerződés aláírását követően a szolgáltató egy időpont egyeztetés után kimegy a helyszínre és a meglévő villanyórát lecseréli egy ad-vesz mérőre. Ez az eszköz fogja mérni, hogy mennyi energiát fogyasztunk és mennyit termelünk vissza a hálózatba. Termelés közben a háztartásban aktuálisan fogyasztó eszközök azonnal elhasználják a megtermelt energiát, így ez se a fogyasztásban se a visszatáplált oldalon nem fog megjelenni.
A mérőóra felszerelését követően akár telefonon, akár személyesen igényelni kell, hogy a havi elszámolást követően éves elszámolásra álljon át a folyamat. Tapasztalatunk, hogy óraleolvasást követően újra be kell telefonálni a szolgáltatónak, hogy napelemes rendszer miatt éves elszámolást kérünk, mert gyakran a rendszer automatikusan visszaállítja a havi számlázást. Amennyiben havonta elkezdi kapni a villanyszámlát, azonnal jelezze a szolgáltatónak, hogy napelemes rendszere van, ne fizesse a havi villanyszámlákat!
Így több villanyszámlát már nem fogunk kapni havi szinten. A szolgáltató évente egyszer olvassa le az órát, vagyis a megtermelt és az elfogyasztott mennyiséget. Ezt követően állítanak ki egy elszámoló számlát, ami tartalmazza a mérőóraállásokon kívül a rendszer használati díjat is. Jól méretezett napelemes rendszer mellett megközelítőleg 0 Ft ez az összeg.
Tavasszal és nyáron kimagaslóan jó lesz a termelés, míg télen ez visszaesik. Viszont ezzel az elszámolási metódussal lehetséges, hogy megközelítőleg 0 Ft-ra csökkentsük a villanyszámlát, hiszen az éves átlag termelés fedezni fogja az összfogyasztást.
Amennyiben többet termeltünk, érdemes elgondolkozni, hogy milyen fogyasztót tehetünk be, ami majd ezt kompenzálja. Viszont, ha kevesebbet termeltünk, mint amennyit fogyasztottunk, azon dolgozhatunk, hogy mivel csökkenthetjük a fogyasztásunkat. Pl. izzócsere ha még nem tettük meg, stb. Amennyiben a rendszert úgy méretezték, akár további panelekkel is lehet bővíteni a napelemes erőművünket.
A jobb szemléltetés kedvéért az alábbiakban látható egy számlarészletező.
Tanulságos történet napelemet használók számára
A rövid áttekintés után térjünk is rá ügyfelünkre, aki levelében megírta a személyes történetét az áramszolgáltatóval.
„Évente szoktak számlázni, és egy évre is csak legfeljebb pár ezer forintot szoktunk fizetni. Letöltöttem nemrég a telefonomra az alkalmazásukat, az pedig értesítőt dob fel időnként, hogy rögzítsem benne a mérőóra állását. Én ezt meg is tettem áprilisban. Mint később kiderült, bár erre nem figyelmeztet az alkalmazás, ez azt eredményezi, hogy kiállítanak egy elszámoló számlát. Az éves leolvasás októberben szokott lenni. Télen persze többet fogyasztunk, mint amennyit termel a napelem. Jött is egy 34 ezer forintos számla. Ezután nyáron hiába lenne negatív a fogyasztásunk, vissza már úgysem kapnák pénzt. Pozitívum viszont, hogy miután ezt szóvá tettem nekik, elsőre azt válaszolták, hogy érvénytelenítik a számlát. Szóval a napelemeknek itt lesz az egész nyár, hogy behozzák a lemaradást.”
Köszönjük a hasznos információt Andrásnak! Szeretnénk felhívni a napelem felhasználók figyelmét, hogy az alkalmazást ha le is töltik, ne adják le a havi villanyóra állását, mert a napelemes rendszerek esetén megbolygatja az elszámolást!
Kérdés esetén forduljon hozzánk bizalommal az ajanlat@wagnersolar.hu címen!