Így kaphat garanciát napelem rendszerre lakossági felhasználóként
2021. március 11. írta: Wagner Solar

Így kaphat garanciát napelem rendszerre lakossági felhasználóként

Annak ellenére, hogy a napelemes rendszerek karbantartási igénye igen elenyésző, felmerülhetnek olyan problémák, amelyeket a telepítést végző cégnek kellene megoldania, jótállási időn belül, garanciálisan.

fsadfdsfsadfasd.jpg

Manapság, a napelemeket legalább 25-30 évre tervezik, köszönhetően a számtalan technikai újításnak, valamint az olyan, stabil működési biztonságot és megbízhatóságot garantáló kiváló minőségű anyagoknak, mint az edzett üveg vagy a rozsdamentes acél.

 

Legalábbis átlagban ennyi időre és közel azonos garanciális feltételek mellett vállalnak valamiféle jótállást a napelem-piacon a kereskedők.

Azonban nem minden esetben köteles jótállást vállalnia a kereskedőnek. Szeretne tisztábban látni, hogy mire is vonatkozik pontosan a jótállás illetőleg a garancia?

Egy jó napelemes rendszer a kiváló alapanyagoknál kezdődik

 

Amikor napelem rendszerre adott ajánlatokkal találkozik az ember, gyakorta azt tapasztalja, hogy az árak között jelentős mértékű különbségek vannak. Ennek oka általában a napelemek minőségében rejlik.

Viszont, ha megnézzük az azokon feltüntetett jótállási-, illetőleg a garanciális feltételeket, láthatjuk, hogy nagy átlagban hasonló mértékű garanciát adnak rájuk.

hyundai_25ev_1200x1200px.jpgPedig a felhasznált anyagok függvényében napelemes rendszer és napelemes rendszer között akár ég és föld lehet a különbség. Egy jó napelemes rendszer ugyanis a kiváló alapanyagoknál kezdődik.

Emiatt sokszor tapasztalhatjuk, hogy például egy „no name”, vagy pár éve működő gyártó esetében nem elég, ha az papíron garantálja a kiemelkedő minőséget – ugyanis sokszor a leírtak nem fedik a valóságot és egy esetleges hiba esetén a gyártó utolérhetetlen.

Fontos, hogy inkább a közismert, népszerű márkaneveket válasszuk, ugyanis ez már önmagában is nagyobb biztonságot garantál. Ilyen ismertebb és megbízható gyártók például: a Samsung, a Hyundai, az LG és még a SolarWatt.

Nem mindegy, melyik gyártó termékeit választja

 

Bátran kérdezzen rá a termékek eredetére, ha az nincs sehol egyértelműen feltüntetve, nézzen utána a gyártó honlapján. Abban az esetben ugyanis, ha minőségi terméket vásárol, a beruházása hamarabb megtérülhet, mint egy esetlegesen csak névleges, (de nem valós) teljesítményű termék alkalmazásával.

A termékgarancia és a teljesítménygarancia kéz a kézben kell, hogy járjon. A napelemek esetében létezik külön termékgarancia és külön teljesítménygarancia, azonban gyakran keverik össze a kettőt.

A teljesítménygarancia

A teljesítménygaranciát mely jellemzően hosszabb időre szól, csak a vállalkozás és a fogyasztó között létrejött szerződések alapján kötelező a kereskedőnek vállalni.

A teljesítménygarancia egyébként az, ami garantálja, hogy meghatározott feltételek mellett az adott napelem milyen mérvű tervezhető teljesítményt tud produkálni.

Vagyis, hogy 1000 W/m2 besugárzás esetén, a 35° szélességi fokon, az eredeti gyártási névértéknek minimum 80%-át lesz képes leadni még 25 év működés után is, maximum 25°C panel hőmérséklet mellett.

A napelemek teljesítménye azonban romolhat az évek alatt, kiváltképp akkor tapasztalható a megadott időintervallum előtti teljesítményromlás, ha nem minőségi anyagokat tartalmaz a napelemes rendszer. És itt jön képbe a termékgarancia.

hyundai_25ev_1920x860px.jpg

A termékgarancia

A termékgarancia konkrétan az egyes elemek mechanikai, elektromos és egyéb meghibásodásaira szól, ezért is szükséges, hogy biztos helyről, megfelelő működési hátterű, stabil gyártó termékeit vásároljuk meg.

Előfordulhat ugyanis, hogy gyenge minőségű termék esetén a napelemes rendszer telepítője nem fog tudni garanciát vállalni a végeredményre. Egy kifejezetten prémium minőségű anyagokból álló napelemes rendszer:

  • magasabb hozamot biztosíthat,
  • gyorsabb befektetési megtérülést eredményezhet,
  • ellenállóbb lehet az időjárási viszonytagságokkal szemben,
  • garantált teljesítményt tud produkálni a teljesítménygarancia teljes idejére.

A rendszergarancia

A rendszergarancia mondhatni a termékgarancia kiterjesztése. Vonatkozik ugyanis a rendszer egészére, az inverterre, a tartószerkezetre, a teljes kábelezésre valamint természetesen a napelemre és ezen beépített termékek rendeltetésének, illetőleg alapvető tulajdonságainak megtartását jelenti, általános beépítési körülmények és a vonatkozó kivitelezési előírások betartása esetén.

A rendszergarancia kiterjed a különböző, beépítésre kerülő rendszerelemek egymással történő összeférhetőségére, továbbá kifogástalan együttműködésére a mindenkor hatályos törvényekben, jogszabályokban és rendeletekben meghatározott kötelező szavatossági idő és adott (pl. 25 év) teljesítménygarancia mellett.

A rendszergarancia garanciavállalása nemcsak a kiépítés végző által gyártott, hanem az általa forgalmazott rendszerelemekre is kiterjed.

A kivitelezői garancia

_b_728minosegi_garancia-300x258.pngEgy biztosíték a valóban minőségi munkára. Magában foglalja a technikai jellegű meghibásodások esetén szükséges javítási-karbantartási munkálatok elvégzését és a gyors hibaelhárítást.

A különböző garanciák és jótállás mellett találkozhatunk még akár plusz biztosítással is, amely a teljes, kiépített rendszer védelmét hivatott hosszú távon biztosítani, természeti károk, lopás esetén.

A gyártók vagy forgalmazók persze mindezeken túl is adhatnak egyedi, plusz jótállást, de a kötelező minimumot mindenképpen be kell tartaniuk.

 

Mennyi idő a kötelező minimum jótállás?

 

2021. január 1-jétől a tartós fogyasztási cikkek körét kibővítették, így az kiterjed immár a napelemekre is. Az új jogszabály-változások megerősítik és hatékonyabban védik a fogyasztók jogait.

100-250 ezer Ft értékhatár között a kötelező jótállást 2 évre, míg 250 ezer Ft felett 3 évre bővítették.

A garanciális ügyintézés terén is történtek szigorítások

paragrafus-jel.jpg

Nem csak törekedni kell a visszaküldött termékek 15 napon belüli javítására vagy cseréjére, de amennyiben 30 nap elteltével sem tudják megoldani a javítást a gyártótó kötelezhető a működésképtelen termék cseréjére. Ismételt meghibásodás esetén, a 4. javítás helyett kötelező a terméket cserélni.

 

Abban az esetben, ha a csere bármilyen okból kifolyólag nem megoldható a fogyasztó által bemutatott bizonylat, számla vagy nyugta alapján a termék ellenértékét 8 napon belül köteles a vállalkozás visszatéríteni.

 

Szerző: Wagner Solar

A bejegyzés trackback címe:

https://napelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7916457758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása