Van értelme a Tesla Cybertruck autóját napelemekkel ellátni? Vagy ez csak egy újabb státuszszimbólum? Amúgy is, milyen messzire fog utazni holnap? Aggasztja a távolság, vagy valami más?
A járművek külsejébe épített napelem elképzelésével szemben régen könnyedén lehetett érvelni.
- Az autón kevés a felhasználható szabad felület, így az ilyen helyekre beépített napelem alig ad egy kevés plusz távolságot.
- A szolárrendszer növeli a jármű tömegét és az elektronika bonyolultságát. Mindezzel nő a meghibásodás esélye, valamint a plusz tömeg csökkenti a megtehető távolságot.
- A napelem csak akkor termel energiát, ha napfény éri. Ezzel együtt a kocsit is napfény éri, amitől az utastér nagy mértékben melegedik. Mindezt tovább fokozza a napelem termelés közbeni forrósodása, ami tovább melegíti az autót is. Használat előtt így klímát kell használni, ami természetesen megint többlet energiafelhasználással jár.
- Az autó tetejére készült speciális strapabíró napelemek drágák és nehezen javíthatóak.
2017-es nyilatkozatában még Elon Musk (Tesla alapítója) is megerősítette: „A legkevésbé hatékony hely a napelemek elhelyezésére az autó.”
Napelemes Cybertruck
Elon Musk véleménye azonban 2019-ben megváltozott, és egy (még be nem árazott) opciót adott a 2021-ben érkező Tesla Cybertruck autójához. Szerinte a napenergia kihasználása napi 24 km többletet, de valószínűleg többet is jelenthetne. Musk tweetje szerint: „Ha ezek kihajtható napelemes szárnyak lennének, az napi plusz 50-65 km-t eredményezne. Az Egyesült Államokban a napi átlagos utazási távolság 50 km.”
A legjobb esetben arra következtethetünk, hogy a panelek napi néhány mérföldet adnak pluszba, de árammal látják el a klímát és esetleg például táborozás közben nagy segítséget nyújthat.
Gyökeres változás
Az Electrek, - aki nem mindig elfogulatlanul bírál, - úgy véli, hogy Tesla az új nagyágyú és a Cybertruck napelemes opciója „gyökeres változást fog hozni”. Electrek úgy gondolja, hogy Tesla kiaknázva a napelemes tetővel szerzett tapasztalatait, és a módszer majd más járműveken is bemutatásra kerülhet.
Jelenleg is már más autógyártókat is foglalkoztat a beépített napelemes tető gondolata.
Tavaly a Hyundai elindította a Sonata Hybrid gyártását napelemes tetővel, amely napi további 3 km távolságot tudna biztosítani.
A holland Light Year startup állítása szerint a prototípus autójuk teteje és a motorháztető burkolata 4,65 négyzetméternyi napelemekből készült, biztonsági üveggel ellátva. A cég 725 km távolságot ígér, amely a napelemes szériával további 12 km távolság adna óránként napsütéses időben.
A Sion fantázianevű elektromos autót, a német Sono Motors startup építette, amely napelemmel integrálva 250 km hatótávval rendelkezik.
A Squad Mobility egy kicsi, napenergiával is működő városi autót épít.
A járműbe épített napelemes tető sokkal értelmesebb ötlet lehet egy lakóautón vagy egy furgon tetején.
Jelenleg tehát hacsak nem zombiapokalipszisre vagy társadalmi összeomlással számolunk, úgy az otthoni háztetőre telepített napenergia-rendszer továbbra is a leggazdaságosabb módszer az autó töltésére is.
Elektromos autó töltés napelemmel
A napelemmel való elektromos autó töltésről ebben a videónkban részletesen beszámolunk.
Forrás: https://www.pv-magazine.com/2020/04/06/its-a-good-idea-to-charge-an-ev-with-solar-when-were-socially-distanced/
A cikket fordította: Hrabacsik Ádám