Az ausztrál haditengerészet Nowrai bázisán tartott Guinness rekordkísérlet során nemrég megdőlt a napenergia-hajtású járművek sebességi rekordja. Bár a háromkerekű, szénszálas műanyagból készült, minimális légellenállású, napelemes Sunswift IVY solar fantázianevet viselő autó-prototípus a rekordkísérlet során akkumulátorai helyett csak napelemei által megtermelt aktuális energiára szorítkozhatott, mégis már az első tesztútja során 88 km/óra tempót ért el, ezáltal nem csak egyszerű orrhosszal előzve be a General Motors kísérleti járműve által felállított 1987-es, 78 km/ órás világrekord csúcsot.
Majdnem 100%-os hatásfok
A motornak a napelemek által megtermelt energia közel 98 százalékát sikerült mozgási energiává alakítani. Eme hatékony energiafelhasználás mellett a rekordot a solar jármű mindössze 1050 wattos teljesítmény mellett érte el, amely épp csak megközelíti egy kisebb háztartási eszköz teljesítményét.
A rekorddöntő Sunswift IVY fejlesztési és megépítési költségei még úgy is 280 ezer dollárt tettek ki, hogy nem a modern gallium-arzenoid napelemeket-, hanem szilícium alapú napelemeket használtak fel a jármű kivitelezéséhez, pedig a félvezető Gallium-arzeniddel nagyobb egyrétegű napelem hatásfok lett volna elérhető, továbbá a több-sávszélességű napelemek tervezéséhez is ez a legjobb alapanyag, hatásfoka akár 35% is meghaladja. Kiemelkedően magas előállítási költsége okán a Gallium-arzenid napelemekkel egyelőre csak speciális, űrtechnikai alkalmazásokban (űreszközökben, koncentrátoros rendszerekben) találkozhatunk.
A jövő napeleme már létezik
Ugyan jelenleg a drága GaAs vagy germánium egykristályos hordozórétegen illetőleg a III-V csoport elemein alapuló koncentrátoros napelemeket kizárólag kísérletek céljából gyártják, így kereskedelmi forgalomba hozatalukra még várni kell, a fentebbiekből kiindulva talán nem légből kapott a gondolat, hogy ha az Sunswift IVY solar járművek sorozatgyártása még nem is jöhet szóba, de a közeljövőben újabb Guinnes rekordra bizonyosan számíthatunk, hiszen a verseny folytatódik.
Magyar siker a napelemes autófejlesztésben
A kétévente megrendezésre kerülő, 2015ös World Solar Challenge napelemesautó-verseny Darwin és Adelaide közti, forró 3000 kilométerén, 25 ország és összesen 46 jármű mérte össze képességeit az energiatakarékosság jegyében.
A Kecskeméti Főiskola MegaLux-csapata négykerekű, szénszál-kompozitból készült, 160 kilogramm össztömegű járműjével térségünkből egyedüliként indult az ausztráliai versenyen, ahol a járművek kizárólag a nap energiáját hasznosíthatták.
A MegaLux project járműve bár képes akár 130 km/órás sebesség elérésére is, a távot mégis olyan csapatok teljesítették a leggyorsabban, amelyek a 2013-as versenyen is a legjobbak között szerepeltek, úgy, mint a hollandok, Nuna 8 nevű napelemes járműve.
A Nuna 8 három és fél perccel előzte le a szintén holland tervezésű Red One-t és a harmadikként befutott Japánok csapata, akiknek solar járműve még a michigani egyetem beharangozott napautóját is maga mögé utasította. A végkifejlet azonban számunkra sem szomorú, hiszen összességében 302 2km megtétele után a MegaLux szénszálas csodája is előkelő, 7. helyet szerezte meg magának.